Основні форми громадської участі в місцевому самоврядуванні:
- дорадчі / консультативно-дорадчі органи (КДО);
- громадські слухання;
- громадські обговорення;
- звернення громадян;
- громадські ініціативи;
- громадська експертиза;
- місцевий референдум;
- консультації з громадськістю;
- органи самоорганізації населення;
- збори громадян за місцем проживання;
- участь в управлінні місцевим бюджетом;
- доручення депутату;
- відкликання депутата;
- дострокове припинення повноважень голови громади;
- створення петицій.
Форми участі передбачають залучення громадян до процесу управління громадою, а головне — вони закріплюються законодавчо, механізми та процедури їх реалізації чітко визначені, а результати мають правові наслідки. У разі ефективної взаємодії громадськості з місцевою владою результати закріплюються в офіційних рішеннях місцевих рад та інших документах і реалізуються на практиці. А якщо влада перешкоджає громадськості реалізувати права на участь у місцевому управлінні у визначених формах, має передбачатися відповідальність представників влади.
Зазначені форми громадської участі можуть реалізовуватися в різних сферах управлінської діяльності місцевої влади: від розробки та реалізації місцевих стратегій розвитку та цільових програм до управління місцевим бюджетом, соціальною політикою, в галузях житлово-комунального господарства, освіти, медицини, природоохоронної діяльності тощо.Будь видимим, будь почутим — долучайся до формування місцевої політики!
Ця публікація була створена Всеукраїнською громадською організацією інвалідів «Правозахисна спілка інвалідів» у рамках проєкту «Дослідження участі громадськості у процесах прийняття владних рішень у партнерських громадах Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цієї публікації не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.